KIZIL HASTALIĞI VE BETA MİKROBU

KIZIL HASTALIĞI ve BETA MİKROBU

Kızıl hastalığı deride tipik parlak kızıl görünümlü döküntülü bir bakteriyel hastalıktır. Bu kızarıklık deride güneş yanığı gibi görünür. Tipik olarak yüzde veya boyunda başlar ve gövdeye, kollara ve bacaklara yayılır.

Kızıl Kimlerde Görülür?: Yetişkinlerde de görülmekle birlikte genellikle 3-11 yaş arası çocuklarda genellikle boğazda beta mikrobuna bağlı enfeksiyon beraberinde görülür.

Kızıl Etkeni Nedir?: Kızıl, halk arasında beta mikrobu olarak bilinen A Grubu beta hemolitik Streptokok bakterilerinin toksin üreten bazı tipleri ile oluşur. Döküntülere bakterinin salgıladığı bu toksin neden olur. A grubu beta hemolitik Streptokoklar üst solunum yollarında hastalık yapar ancak hepsi toksin üretmez ve kızıl hastalığına yol açmaz. A grubu Streptokok (beta mikrobu) na bağlı üst solunum yolu enfeksiyonları ne kadar artarsa kızıl hastalığının görülme olasılığı da artar.

Kızıl hastalığının belirtileri nelerdir? Tüm vücuda yayılan kırmızı döküntüler karakteristiktir. Kasık, koltuk altı, dirsekler, dizler ve boyun çevresindeki deri kıvrımları genellikle döküntülü diğer bölgelere göre daha koyu kırmızı görünür. Dil, çilek dili olarak tanımlanan genellikle kırmızı ve pürüzlü görünümlüdür. Yüksek ateş, yutma güçlüğü, boyundaki lenf bezlerinde büyüme, mide bulantısı, kusma, karın ağrısı, baş ağrısı belirtileri görülür.

Kızıl hastalığı ne kadar sürer: Döküntüler ve yüzdeki, dildeki  kızarıklıklar genellikle yaklaşık bir hafta sürer. Bu belirti ve semptomlar ortadan kalktıktan sonra, döküntüden etkilenen cilt sıklıkla soyulur.

Nasıl teşhis edilir? Fizik muayenede tipik görünüm olduğunda boğaz sürüntüsü alınır ve kültürde A grubu beta hemolitik Streptokok bakterilerinin varlığının gösterilmesi ile tanı kesinleştirilir.

Kızıl hastalığı etkeni bakteri nasıl bulaşır? Kızıl etkeni beta mikrobu genellikle hasta kişinin öksürmesi, hapşırması ile ortama saçılan damlacıklarla bulaşır. Özellikle kreş, ana okulu, okul gibi toplu yaşanan yerlerde yakın temas sonucu kolaylıkla bulaşır. Kuluçka süresi (beta mikrobu ile temas ve hastalık belirtilerinin ortaya çıkması) genellikle 2-4 gündür.

Tedavi: Tedavide hekimin reçete edeceği antibiyotikler kullanılır. Antibiyotik yanında ağrı kesici ve ateş düşürücü destek ilaçlar da verilir. Hastalığın daha hızlı iyileşmesi için istirahat edilmesi, bol su içilmesi, tuzlu su ile gargara, odanın nemlendirilmesi yararlı olur. Sigara dumanı vb boğazı ve akciğerleri tahriş eden dumanlardan da kaçınmak gerekir.